toggleAccessMenu hideAccess showAccess

0500 Γλυπτική : [77] Collection home page

Η μαρμαρογλυπτική και η ξυλογλυπτική στο Άγιον Όρος έχουν να επιδείξουν έναν ιδιαίτερα μεγάλο αριθμό έργων που χρονολογούνται στους βυζαντινούς και μετά την Άλωση χρόνους.???? Η μαρμαρογλυπτική και η ξυλογλυπτική στο Άγιον Όρος έχουν να επιδείξουν έναν ιδιαίτερα μεγάλο αριθμό έργων που χρονολογούνται στους βυζαντινούς και μετά την Άλωση χρόνους.

Στο σύνολο των μαρμάρινων γλυπτών συναριθμούνται εικονιστικά ανάγλυφα, θυρώματα, πλάκες σαρκοφάγων, τέμπλα, κοσμήτες και άλλα έργα της βυζαντινής περιόδου, ο διάκοσμος των οποίων εκπροσωπεί τις κύριες τάσεις που καλλιεργήθηκαν στα εργαστήρια της Κωνσταντινούπολης και άλλων καλλιτεχνικών κέντρων της αυτοκρατορίας. Στην ομάδα των μεταβυζαντινών γλυπτών προσγράφονται ανάγλυφες πλάκες, θυρώματα, κρήνες, φιάλες, προσκυνητάρια, κιβώρια Αγίας Τράπεζας κ.ά., που έχουν φιλοτεχνηθεί από εργαστήρια κυρίως της Ηπειρωτικής Ελλάδας, της Χίου, της Τήνου, αλλά και της Κωνσταντινούπολης.

Στο Άγιο Όρος, η ξυλογλυπτική κατά τους βυζαντινούς χρόνους αντιπροσωπεύεται από έργα όπως ο ξυλόγλυπτος ελκυστήρας που επέχει θέση επιστυλίου τέμπλου στο παρεκκλήσι του Αγίου Δημητρίου του παλαιού καθολικού της μονής Ξενοφώντος (αρχές 14ου αι.), τα περίφημα αναλόγια της μονής Βατοπεδίου (15ος αι.) και τα θυρόφυλλα της εισόδου του κυρίως ναού του καθολικού της μονής Διονυσίου (14ος αι.). Ως επί το πλείστον τα σωζόμενα στον Άθω ξυλόγλυπτα χρονολογούνται από τον 16ο έως τις αρχές του 20ου αι. φιλοτεχνημένα από τεχνίτες της Κρήτης, της Ηπειρωτικής Ελλάδας, του Βορείου Αιγαίου, αλλά και μοναχούς ξυλογλύπτες, τα έργα αυτά είναι κατά κύριο λόγο τέμπλα, προσκυνητάρια και κιβώρια Αγίας Τράπεζας, καθώς επίσης και παρρησίες, θυρόφυλλα, πλαίσια εικόνων κ.λπ.,

Browse
Subscribe to this collection to receive daily e-mail notification of new additions RSS Feed RSS Feed RSS Feed
PreviewTitleAbstractSubjectDate fromDate toType
13_05-01_00016.pdf.jpgΘραύσμα λιθανάγλυφου-δακρυόσχημα μοτίβα17001800Λιθανάγλυφο
13_05-01_00012.pdf.jpgΘραύσμα μαρμάρινης πλάκας-Ακόσμητη επιφάνεια18001900Άλλη
13_05-01_00001.pdf.jpgΘωράκιο-μαρμάρινο θωράκιο10001100Μεμονωμένο θωράκιο τέμπλου ή φιάλης
13_05-01_00009.pdf.jpgΚτητορική επιγραφή-κτηροτική επιγραφή15-Sep-1928-Επιγραφή
13_05-01_00004.pdf.jpgΚτητορική επιγραφή παλαιού καθολικού-Τιμόθεος ιερομόναχος1633-Επιγραφή
14_05-02_50011.pdf.jpgΛυπηρά τέμπλου-Φυτικός διάκοσμος17001800Λυπηρά
08_05-01_00005.pdf.jpgΜαρμάρινη πλάκα με επιγραφή χωρίς διάκοσμο-Ακόσμητη επιφάνεια15941595Επιγραφή
21_05-01_00001.pdf.jpgΜαρμάρινη πλάκα με κτητορική επιγραφή-Σταυρός τύπου Μάλτας1863-Επιγραφή
16_05-01_00001.pdf.jpgΜαρμάρινο επιτύμβιο ανάγλυφο-Επιτάφια επιγραφή 1 200Ανάγλυφο
16_05-01_00004.pdf.jpgΜαρμάρινο κιονόκρανο-Φύλλα άκανθας10001100Κιονόκρανο (Ιωνικό, Κορινθιακό (απλό ή δίζωνο), Θεοδοσιανό, Τεκτονικό)
13_05-01_00011.pdf.jpgΜαρμάρινο πώμα(;)-πώμα18001900Άλλη
13_05-01_00010.pdf.jpgΜαρμάρινο πώμα(;)-πώμα18001900Άλλη
16_05-01_00005.pdf.jpgΜαρμάρινος κιονίσκος-Ακόσμητη επιφάνεια 400 600Κορμός κίονα
16_05-01_00002.pdf.jpgΜαρμάρινος πεσσίσκος τέμπλου-Ορθογώνιο διάχωρο10001200Μεμονωμένο δευτερεύον στοιχείο τέμπλου ή φιάλης
11_05-02_50007.pdf.jpgΞυλόγλυπτο εικονίδιο-Άγιοι18501950Ανάγλυφο
11_05-02_50008.pdf.jpgΞυλόγλυπτο εικονίδιο-Αγία Τριάδα19002000Άλλη
11_05-02_50006.pdf.jpgΞυλόγλυπτο εικονίδιο-Αρχάγγελοι18501950Ανάγλυφο
14_05-02_50003.pdf.jpgΞυλόγλυπτο πλαίσιο τριών εικόνων-Φυτικός διάκοσμος17501850Άλλη
08_05-02_00028.pdf.jpgΞυλόγλυπτο τμήμα-Ξυλόγλυπτο τμήμα17401860Άλλη
08_05-02_00029.pdf.jpgΞυλόγλυπτο τμήμα-Ξυλόγλυπτο τμήμα17401860Άλλη
Marble sculpture and wood carving collections on Mount Athos contain a large number of artefacts dating from the Byzantine and post-Byzantine period. ???? Marble sculpture and wood carving collections on Mount Athos contain a large number of artefacts dating from the Byzantine and post-Byzantine period.

The collection contains marble sculptures, figurines, vases, sarcophagus and other works from the Byzantine period, the decoration of which represents the main trends developed in the workshops of Constantinople, as well as of several significant artistic centers of the Empire. The collection of post-Byzantine marble sculpture contains tiles, porticoes, fountains, pilgrimages etc., created by workshops in mainland Greece, Chios, Tinos, as well as Constantinople.

For the most part, the wood carvings surviving in Mount Athos are dating from the 16th to the early 20th centuries. Crafted by craftsmen from Crete, continental Greece, the northern Aegean region, as well as by monks wood sculptors, these works are mostly pilgrimages, verges, shutters, picture frames etc.