toggleAccessMenu hideAccess showAccess

0400 Φορητές Εικόνες : [6876] Collection home page

Στο Άγιον Όρος παρατηρείται η μεγαλύτερη συγκέντρωση φορητών εικόνων (υπολογίζονται σε περισσότερες από 15.000 εικόνες) και η μεγαλύτερη πυκνότητα τοιχογραφημένων συνόλων στον κόσμο (υπολογίζονται σε 100.000 τ.μ.)???? Στο Άγιον Όρος παρατηρείται η μεγαλύτερη συγκέντρωση φορητών εικόνων (υπολογίζονται σε περισσότερες από 15.000 εικόνες) και η μεγαλύτερη πυκνότητα τοιχογραφημένων συνόλων στον κόσμο (υπολογίζονται σε 100.000 τ.μ.)

Ψηφιοποιήθηκαν Εφέστιες εικόνες μονών, Δεσποτικές Εικόνες, Δίπτυχα, Τρίπτυχα, αφιερώματα δωρητών, Παρρησίες, Ανθίβολα, απόγραφα Χαλκογραφιών, Χαρακτικά, κ.λπ. συστήνουν ένα ενιαίο εικονοφυλάκιο με την καλλιτεχνική παραγωγή του Αγίου Όρους όλων των περιόδων, που προσφέρεται προς αξιοποίηση τόσο στην ίδια τη μοναστική πολιτεία, όσο και στο ευρύτερο επιστημονικό ή φιλότεχνο κοινό.
Η Χριστιανική Εκκλησία από τα πρώτα χρόνια της φανερώσεώς της στον κόσμο, υιοθέτησε τη ζωγραφική απόδοση προσώπων ή αφηγηματικών θεμάτων, που βοηθούν τους πιστούς είτε στην εκτέλεση των θρησκευτικών τους καθηκόντων, είτε στην κατανόηση ιστορικών γεγονότων ή αγιογραφικών χωρίων.
Στην πρώτη περίπτωση, η ζωγραφική απόδοση προσώπων συντελεί είτε στην λατρευτική προσκύνηση των Τριών Προσώπων της Αγίας Τριάδος, είτε στην τιμητική προσκύνηση της Θεοτόκου και των αγίων της Εκκλησίας.

Στη δεύτερη περίπτωση η ανάπτυξη αφηγηματικών παραστάσεων συμβάλλει στην κατανόηση ιστορικών γεγονότων, καθώς περιγράφει με ζωγραφικό τρόπο σκηνές από την ιστορική πορεία του Ιησού, της Θεοτόκου, μαρτύρια αγίων, ιστορικά γεγονότα από τη ζωή της Εκκλησίας, ή ακόμη και τις αλληγορικές διδασκαλίες -παραβολές του Χριστού. Έτσι, από την ανάγκη να προσφερθούν στους πιστούς αισθητά σύμβολα των θρησκευτικών αληθειών, προέκυψε η Χριστιανική Ζωγραφική. Η εικονιστική αυτή απόδοση όλων των ανωτέρω θεμάτων μπορεί να πραγματοποιείται είτε στις μεγάλες επιφάνειες, που προσφέρουν οι τοίχοι των ναών, είτε σε μικρούς ή μεγαλύτερους φορείς, συνήθως ξύλινους, δημιουργώντας έτσι έναν τεχνητό διαχωρισμό σε δύο κατηγορίες, τις τοιχογραφίες και τις φορητές εικόνες. Με την πάροδο του χρόνου όμως στη ζωή και την ορολογία της Εκκλησίας ως Εικόνες κατέληξε να θεωρούνται μόνο οι φορητές εικόνες.

Η οργάνωση του μοναχικού βίου στο Άγιο Όρος συνέπεσε με τη νέα ανάπτυξη της εικονογραφίας, που πραγματοποιήθηκε αμέσως μετά την Αναστήλωση των Εικόνων. Ο Άθως δεν άργησε όμως να αναπτύξει δική του τέχνη και να καταστεί περιώνυμο κέντρο θρησκευτικής ζωγραφικής. Ζωγράφοι όλων των Σχολών και των Ρευμάτων, επαγγελματίες καλλιτέχνες, εκπρόσωποι ζωγραφικών εργαστηρίων, αφανείς μοναχοί με το ανάλογο τάλαντο, ανώνυμοι κι επώνυμοι μαΐστορες, αλλά και ζωγράφοι όλων των μεταγενεστέρων εθνοτήτων, άφησαν τη σφραγίδα του χρωστήρα τους στη διακόσμηση των αγιορειτικών μονών. Έτσι, στους ναούς και τα εικονοφυλάκια των Αθωνικών Μονών θησαυρίζεται πλέον ένας μεγάλος αριθμός φορητών εικόνων όλων των χρονικών περιόδων, με αδιάσπαστη ενότητα από την εποχή της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας έως τις ημέρες μας. Αυτό οφείλεται στο γεγονός, τόσο της ιερότητας των θεμάτων που εικονίζουν, όσο και στη γενικότερη τάση των αγιορειτών, να μην πετούν ή καταστρέφουν οτιδήποτε παλαιό μετά την τυχόν αντικατάστασή του.

Browse
Subscribe to this collection to receive daily e-mail notification of new additions RSS Feed RSS Feed RSS Feed
PreviewTitleAbstractSubjectDate fromDate toType
05_04-04_00675.pdf.jpgEx libris-ex libris1930-Χαρακτικό
05_04-04_00684.pdf.jpgEx libris-ex libris19502000Άλλο
05_04-04_00674.pdf.jpgEx libris-πλοίο1920-Χαρακτικό
05_04-04_00624.pdf.jpgNeagoe Basarab-Νεάγκοε Μπασαράμπ18701930Άλλο
14_04-01_90011.pdf.jpgO Άγιος Νικόλαος και σκηνές από τον βίο του-Άγιος Νικόλαος18191819Χαλκογραφία
05_04-04_00521.pdf.jpgO Άγιος Νικόλαος και σκηνές από τον βίο του-Άγιος Νικόλαος18191819Χαρακτικό
07_04-01_00133.pdf.jpgΆγ. Ευστράτιος, Άγ. Αυξέντιος, Άγ. Ευγένιος, Άγ. Μαρδαρίος και Άγ. Ορέστης-'Αγ΄. Ευστρατίος14001800Απλή φορητή εικόνα
07_04-01_00243.pdf.jpgΆγ. Παντελεήμονας και άλλοι άγιοι-τρεις άγιοι19061906Απλή φορητή εικόνα
05_04-01_00291.pdf.jpgΆγγελος Κυρίου-Άγγελος Κυρίου1967-Απλή φορητή εικόνα
16_04-01_00516.pdf.jpgΆγγελος Κυρίου-Άγγελος Κυρίου18501900Απλή φορητή εικόνα
16_04-01_00250.pdf.jpgΆγγελος Κυρίου-Άγγελος Κυρίου1852-Απλή φορητή εικόνα
05_04-04_00417.pdf.jpgΆγγελος Προσευχής-άγγελος προσευχής18801920Απλή φορητή εικόνα
05_04-04_00447.pdf.jpgΆγγελος Προσευχής-Άγγελος18901910Απλή φορητή εικόνα
07_04-01_00185.pdf.jpgΆγγελος Προστάτης, Άγιος Συμεών Θεοδόχος, Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος (Άγ. Γρηγόριος ο Ναζιανζηνός) και ο Άγιος Γεώργιος-Άγγελος Προστάτης18501950Απλή φορητή εικόνα
02_04-01_00386.pdf.jpgΆγγελος Φύλαξ, Άγιος Βασίλης ο Μέγας, Άγιος Βικέντιος, Άγιος Βίκτωρ, Άγιος Νικόλαος-Άγγελος Φύλαξ18801920Απλή φορητή εικόνα
16_04-01_00229.pdf.jpgΆγιες μάρτυρες-Αγία Ακυλίνα16001700Απλή φορητή εικόνα
07_04-01_00987.pdf.jpgΆγιο Μανδήλιο-Χριστός18501950Απλή φορητή εικόνα
16_04-01_00679.pdf.jpgΆγιο Μανδήλιο-Άγιο Μανδήλιο18001900Απλή φορητή εικόνα
16_04-01_00396.pdf.jpgΆγιο Μανδήλιο-Άγιο Μανδήλιο19002000Απλή φορητή εικόνα
16_04-01_00253.pdf.jpgΆγιο Μανδήλιο-Άγιο Μανδήλιο17001800Απλή φορητή εικόνα
Mount Athos' Monasteries possess the largest collection of portable icons (more than 15,000) and the highest density of frescoed sets in the world (approx. 100,000 square meters).???? Mount Athos' Monasteries possess the largest collection of portable icons (more than 15,000) and the highest density of frescoed sets in the world (approx. 100,000 square meters).

The Athos Digital Heritage project has digitized despotic icons, diptychs, triptychs, icons donated by donors, parsises, anthologies, copies of engravings, engravings, etc, which represent the artistic production in Mount Athos throughout time.

The organization of the monastic life at Mount Athos coincided with the new era of the development of iconography that took place immediately after the Restoration of the Icons. The Monastic Community of Mount Athos did not took long to develop its own art and become a well-known center of religious painting.

Painters representing all schools and artistic movements, professional artists, monks with an artistic talent, anonymous or well-known masters and artists of all nationalities, worked in Mount Athos, leaving their artistc mark in the temples and the repositories of the Monasteries.